اعضاي تحت بارگذاري معكوس
براي ساختمانها، Eurocode 3: [2] فقط به ارزيابي خستگي نياز دارد:
• اعضاي تكيه گاهي براي پشتيباني از بلند شدگي يا بارهاي نورد شده
• اعضاي قرار گرفته تحت تنشهاي چرخهاي ناشي از ماشين آلات ارتعاشي.
• اعضاي در معرض نوسانات ناشي از باد يا عبور جمعيت.
حتي در اين موارد، اگر محدوده تنشها يا تعداد چرخههاي تنش كم باشد، ارزيابي خستگي لازم نيست.
در غير اين صورت، اعضايي كه در معرض بارگذاريهاي چرخهاي قرار ميگيرند بايد براي بدترين شرايط طراحي شوند.
براي همه اعضاي پلها كه تحت بارگذاري چرخهاي قرار دارند، ارزيابيهاي مربوط به خستگي اعضا بايد در نظر گرفته شود.
براي خريد تيرچه كروميت و تيرچه بتني با ما تماس بگيريد
طراحي عملي
• ساختمانها
1. هميشه اين كار اقتصادي نيست كه براي هر عضو يك اندازه متفاوت در نظر بگيريد. طراح بايد ابعاد را منطقي انتخاب كرده و فقط از دو يا سه سطح مقطع مختلف در فضاهاي كم عمق استفاده كند.
2. براي جلوگيري از آسيب به هنگام حمل و نقل و نصب، حداقل اندازه بايد درنظر گرفته شود. توصيههاي مربوطه در بالا آمده است.
3. جداول بارگذاري ايمن بسيار مفيد هستند و اعضاي تحت بار محوري ميتوانند مستقيما با توجه به آنها انتخاب شوند. اعضاي تحت بار محوري و خمشي بايد توسط آزمايشهاي پي در پي طراحي شوند. اندازه اوليه را با فرض اينكه مقاومت فشاري 60? مقاومت كامل است، انتخاب كنيد.
4. خرپاهاي بزرگ بايد براي حمل و نقل تقسيم بندي شود. صفحات اتصال كارگاهي براي مونتاژ خرپاها در كارگاه استفاده ميشوند.
• پلها
1. مقدار مطلوب براي نسبت طول به عمق بستگي به مقدار بار زنده دارد كه بايد تحمل شود. اين بايد در حدود 10 باشد كه براي ترافيك جادهاي بيشتر و براي ترافيك ريلي كمتر ميباشد. (براي بارگذاري راه آهن اين نسبت به حدود 2/71 كاهش مييابد.) با اين حال، بايد هميشه بايد به عمق اقتصادي پل مورد نظر توجه داشته باشيد.
2. تعداد گرههاي اتصال بايد به گونهاي تنظيم شود كه ساختار اعضاي قطري مناسب باشد. اگر يك تعداد بسيار بالا انتخاب شود، يك حوضچه اتصال مركزي با اعضاي قطري متقاطع وجود خواهد داشت. اين معمولا به جز در مركز پلهاي نوساني مطلوب نيست. اعضاي قطري بايد در زاويه بين 50 و 60 درجه نسبت به افق قرار بگيرند.
3. فولاد درجه 50 بايد براي اعضاي اصلي و فولاد درجه 43 فقط براي اعضاي تحمل كننده بارهاي اسمي بايد استفاده شوند، مگر اينكه خرپا در كشوري ساخته شود كه عرضه فولاد درجه بالا با مشكل روبرو است. براي يك خرپاي طراحي شده با استفاده از فولاد درجه 50، مقدار فولاد درجه 43 به طور معمول حدود 7? است.
4. مشكلاتي كه ممكن است يك پل براي تيم تعمير و نگهداري ايجاد كند، بايد به طور كامل در نظر گرفته شوند. جزئياتي كه ميتواند آب باران، خاك و آوار را در خود انباشته كند بايد از طراحي حذف شوند. تمام مناطق در معرض آب و هوا بايد به طور كامل براي نقاشي قابل دسترسي باشند. مقاطع جعبهاي نقاشي را ساده تر ميكنند، اما مقاطع توخالي نورد شده، شكاف هاي تند و تيز را در موقعيتهاي اتصال ايجاد ميكنند، مگر اينكه مفاصل جوش داده شوند.
8. خلاصه نتايج
0 خرپاها و شاهتيرهاي مشبك، عناصر مهمي در ساخت و ساز هستند كه از آنها براي پشتيباني كف و سقف و به عنوان يك مهاربند استفاده ميشوند.
0 در پلها، خرپاها ميتوانند براي پوشش دهانههاي 30 تا 200 متر اقتصادي باشند. آنها ميتوانند از قطعات كوچك ساخته شده و به ويژه در مواردي كه دسترسي به سايت دشوار است، مفيد باشند.
0 به طور كلي از خرپاهاي معين استاتيكي استفاده ميشود. پيكربندي آنها ساده بوده و از حداقل اعضا و اتصالات در آن استفاده ميشود.
0 از خروج از مركزيت بارگذاري و اتصالات دوري كنيد تا ميزان تنش هاي ثانويه را كاهش دهيد. تنشهاي ثانويه به دليل بارهاي اعمال شده بين گرهها بايد در نظر گرفته شوند.
0 ملاحظات ويژهاي بايد در مورد طراحي و اصلاح پشتيبانيهاي جانبي در نظر گرفته شود.
0 اثرات خستگي بايد در پلها و برخي از عناصر ساختماني مورد توجه قرار گيرند.
0 پيكربندي اعضا و طراحي دقيق اتصالات بسيار مهم هستند.
0 به مناطق مستعد خوردگي احتمالي در همه سازههاي فلزي توجه كنيد.